2006
Planning of Environmentally Harmonizing Systems
環境調和システム開発論
地球環境問題に関連した課題を選び、解決策や緩和策を計画する。チームを編成して受講生はチーム内で役割を与えられて検討を行う。基礎情報、データの収集を行い、チーム内での検討、教員との議論を通じて社会、経済、環境、技術などの観点から分析を加え、計画を行う。
One subject is chosen from
global environmental issues and a solution or a mitigation measure is
planned. Teams are formed and each
student is assigned to some role in the team. Basic data and information are collected
and through discussion in the team and with instructors, the chosen subject is
analyzed from social, economical, environmental and technological viewpoints.
material: English, presentation:
English, discussion: English, other: Japanese allowed
資料:英語、発表:英語、質疑:英語、その他:日本語可
Evaluation: attendance and
presentation
成績:出席と成果報告
-----<<< SUBJECT
OF 2006 平成18年度課題 >>>------
英語と日本併用
週2時間の授業と討論
今年度の課題:
「日本の領海および排他的経済水域で海流・潮流発電を考える」
日本の領海および経済水域には黒潮など速い流れが存在し、膨大なエネルギー資源が賦存している。再生可能エネルギーである海流・潮流発電は持続的社会の構築にとって検討すべき課題の一つである。本授業では技術的可能性について検討して、さらに複合システムとするなど経済活動として成立させるためのビジネスモデルを検討する。
検討は3〜5名よりなるチームで行う。優れた成果については国内、国際的なシンポジウムなどで発表する。
Given in both
Japanese and English.
2 hour lecture/discussions
per week
Subject of this year:
Fast currents such as the Kuroshio current and
tidal current exist in the territorial sea and Exclusive Economical Zone (EEZ)
of
The investigations
are made in teams. Each team is
comprised of three to five students.
Good investigation and proposal will be given a chance to present their
result at domestic or international symposium.
SCHEDULE
April 18 Guidance
April 25 Discussion on the assignment, formation of teams (at Hongo
Campus)
May 2 Collection of basic data and information
May 9 Planning of basic concept
May 16 do.
May 23 Presentation of concept (at Kashiwa Campus)
May 30 Investigation of technical feasibility
June 6 do.
June 13 do.
June 20 Investigation of economical feasibility
June 27 do.
July 4 Presentation of plan (at Hongo Campus)